Sunday 1 February 2015

On jo vix ( X ). Les Penyes Blanques i el tresor del Cacic Calarcá.


Les Penyes Blanques
Des de la terrassa observe cada dia unes curioses taques blanques en la paret de la muntanya. 

Quan no toca el Sol directament, les taques desprenen una llum, com de llum fluorescent. A voltes passen dies i no es veuen, els núvols andins cobreixen les crestes de la serralada.

Són les Penyes Blanques, unes formacions rocoses llises en la muntanya de la Serralada Central, envoltades de verd de pastura i bosc. Semblen un senyal. Una fita que assenyala on es troba el tresor del Cacic Calarcá, personatge real, feroç i aguerrit, que va liderar la resistència contra la invasió espanyola en la zona.

No. No passa desapercebuda l'excepcionalitat, ni per a residents o visitants. Quan coneixes la llegenda, i vist el vist, no dubtes que és certa, i has de creure que allí el cap indi, el guerrer indomable i implacable, va amagar tot el seu tresor en les profunditats de la muntanya, per cavernes impenetrables i maleïdes, perquè els espanyols mai ho trobaren. 

Cafetal
Generació després de generació no han faltat valentes ni aventurers que s'atrevisquen a penetrar en les profunditats de les Penyes Blanques, tractant de trobar el fabulós tresor entre el qual es diu hi havia indis d'or en grandària natural. Ningú ho ha trobat, que se sàpia, però són cèlebres les anècdotes de desafortunats que escalen la roca i es despenyen o d'aventurers que penetraven per les cavernes i no tornaven mai. 

Passat el temps, els descendents dels espanyols van batejar amb el seu nom, com a homenatge, un pròsper poblet a les vores de la serralada, que va créixer a l'una que l'exportació cafetera Calarcá.

Abisme des de les Penyes Blanques
A qui açò escriu, la fascinació o el subconscient es manifesten en una inquietud i desassossec creixent, hi ha un desig, una urgència per trepitjar aqueix lloc, com un gentilhome extremeny, arruïnat i sense propietats, perseguit per una injusta justícia. Com els al*lucinats conqueridors, desesperats a la recerca del mite de El Daurat.

Des del territori Quimbaya, on ara viu, on els indis eren uns experts orfebres de l'or, i des del punt crític on s'observa l'abisme de 300 m. de les Penyes Blanques, demana el mateix que cada dia, acabar per trobar el mític El Daurat, en forma d'oblit, tranquil·litat i pau.



Museu de l´Or Quimbaya


----------------------------------------------



Las Peñas Blancas y el tesoro del Cacique Calarcá. 


Las Peñas Blancas
Desde la terraza observo cada día unas curiosas manchas blancas en la pared de la montaña. 

Cuando no da el Sol directamente, las manchas desprenden una luz, como de lámpara fluorescente. A veces pasan días y no se ven, las nubes andinas cubren las crestas de la cordillera.
 
Son las Peñas Blancas, unas formaciones rocosas lisas en la montaña  de la Cordillera Central, rodeadas de verde de pasto y bosque. Parecen una señal. Un mojón que señala donde se encuentra el tesoro del Cacique Calarcá,  personaje real, feroz y aguerrido, que lideró la resistencia contra la invasión española en la zona.

No. No pasa desapercibida la excepcionalidad, ni para residentes o visitantes. Cuando conoces la leyenda, y visto lo visto, no dudas que es cierta, y tienes que creer que allí el jefe indio, el guerrero indomable e implacable, escondió todo su tesoro en las profundidades de la montaña, por cavernas impenetrables y malditas, para que los españoles nunca lo encontraran.
 
Cafetal
Generación tras generación no han faltado valientes ni aventureros que se atrevan a penetrar en las profundidades de las Peñas Blancas, tratando de encontrar el fabuloso tesoro entre el cual se dice había indios de oro en tamaño natural. Nadie lo ha encontrado, que se sepa, pero son célebres las anécdotas de desafortunados que escalan la roca y se despeñan o de aventureros que penetraban por las cavernas y no regresaban jamás. 

Pasado el tiempo,  los descendientes de los españoles bautizaron con su nombre, como homenaje, un próspero pueblecito a los bordes de la cordillera, que creció a la par que la exportación cafetera,  Calarcá.

El abismo de la Peñas Blancas
Para quien esto escribe, la fascinación o el subconsciente se manifiestan en una inquietud y desasosiego creciente, hay un deseo, una urgencia por pisar ese lugar, como un hidalgo extremeño, arruinado y sin propiedades, perseguido por una injusta justicia.  Como los alucinados conquistadores, desesperados en busca del mito de El Dorado

Desde el territorio Quimbaya, donde ahora vive, donde los indios eran unos expertos orfebres del oro, y desde el punto crítico donde se observa el abismo de 300 m. de las Peñas Blancas, pide cada día terminar por encontrar el mítico El Dorado, en forma de olvido, tranquilidad y paz.


No comments:

El palanganer i l' orinal. - El palanganero y el orinal.

Quan veig que un paisà porta a la mà una ampolla d'aigua; tan bén arregladeta, amb precintes, segells, certificats i anàlisi (que cu...