Monday 6 January 2014

On jo vix (IV), I la terra va tremolar.


El Sol surt cada día
Nit prèvia a la de reis. Són les 23:45 hores. Fa una hora que me ficar al llit. Estic en el endormiscat previ al somni. La bullícia en el carrer, com tots els dies, no acabara fins a la 1:00 (no, acabara a les 3:00, demà és dissabte. Els divendres i dissabtes tenim dues hores extra). Assec un vaivé en el meu llit. Pregunte qui mou el llit. Ningú el mou. M'alce i li vaig donar la volta. Assec que la meua inestabilitat habitual s'ha accentuat. Isc de l'habitació i pregunte:

- Ha sigut la terra?.
- Si, Vicent, ha sigut un terratrèmol petitó.

Tanque la porta, em fique al llit, i em dorm. L'endemà, amb prou faenes un comentari. Més aviat un reafirmar-se que no va ser un somni. I res més.

Durant el dia medite. Que val pensar en conseqüències que no s'han produït.

És cert que el 25 de gener de 1999 la terra va tremolar on vix, i en tot el territori afectat es van produir 1000 morts i 500 desapareguts.

I torne a dir-me:

- Però de què serveix pensar.

Riu s¡Segre per Camarasa
Fa dues hores em comunicaven la mort de Pere "Mona", uns dies abans la d'Eugenio Capo, i abans la de Paco “Ismael”. I durant l'any entre altres Salvador, Lucia, Paquita i Jaume.
No li tem a la mort, li tem al dolor insuportable propi d'una malaltia i el que puga transmetre als qui em volen.

La mort està on està l'home/dona. No hi ha dia ni hora assenyalada, ni preavís.

I el dolor temut el pot endolcir la professionalitat i la pietat de metge o especialista que tinga en les seues mans la història mèdica del malalt o moribund.

L'accident mortal, siga de tràfic, domèstic o per un terratrèmol, aqueix àdhuc sent traumàtic, per a mi, és menys dolorós doncs no s'allarga en el temps.

Assec començar l'any 2014 amb aquesta reflexió sobre la mort. Però és tan natural com el nàixer, respirar, parlar, estimar ….

Ja ho he dit en alguna altra ocasió. Hem amagat de tal manera la malaltia i la mort que els joves i alguns majors han arribat a creure que no existisca dit irremeiable fet.

El Generalife . Granada
Per açò, als morts el nostre record inesborrable. I nosaltres a viure, a lluitar per una atenció mèdica de qualitat, i pietat i professionalitat per a oferir als malalts un bon morir.

Viure el moment. Viure intensament mentre la flama que va prendre i ens manté vius seguisca encesa.

I per a l'any 2014, salut.

Carpe Diem.


-------------------

Donde yo vivo  ( IV ).  Y la tierra tembló.


Noche previa a la de reyes. Son las 23:45 horas. Hace una hora que me acosté. Estoy en el duermevela previo al sueño. El bullicio en la calle, como todos los días, no terminara hasta la 1:00 (no, terminara a las 3:00, mañana es sábado. Los viernes y sábados tenemos dos horas extra). Siento un vaivén en mi cama. Pregunto quién mueve la cama. Nadie la mueve. Me levante y le di la vuelta. Siento que mi inestabilidad habitual se ha acentuado. Salgo de la habitación y pregunto:
 
- ¿Ha sido la tierra?.

Cierro la puerta, me acuesto, y me duermo. Al día siguiente, apenas un comentario. Más bien un reafirmarse de  que no fue un sueño. Y nada más.

Durante el día medito. De que vale pensar en consecuencia que no se han producido.

Es cierto que el 25 de enero de 1999 la tierra tembló donde vivo,  y en todo el territorio afectado se produjeron 1000 muertos y 500 desaparecidos.

Y vuelvo a decirme:

-  Pero de qué sirve pensar.

Hacía apenas dos horas me comunicaban la muerte de Pere "Mona", unos días antes la de Eugenio Capó, y antes la de Paco “Ismael”. Y durante el año entre otros Salvador, Lucia, Paquita y Jaume.

No le temo a la muerte, le temo al dolor insoportable propio de una enfermedad y el que pueda transmitir a quienes me quieren.

La muerte está donde está el hombre/mujer. No hay día ni hora señalada, ni preaviso.

Y el dolor temido lo puede dulcificar la profesionalidad y la piedad de médico o especialista que tenga en sus manos la historia médica del enfermo o moribundo,

El accidente mortal, sea de tráfico, doméstico o por un terremoto, ese aun siendo traumático, para mí, es menos doloroso pues no se alarga en el tiempo.

Siento empezar el año 2014 con esta reflexión sobre la muerte. Pero es tan natural como el nacer, respirar, hablar, amar ….

Ya lo he dicho en alguna otra ocasión. Hemos escondido de tal manera la enfermedad y la muerte que los jóvenes y algunos mayores han llegado a creer que no exista dicho irremediable hecho.

Por ello, a los muertos nuestro recuerdo imborrable. Y nosotros a vivir, a luchar por una atención médica de calidad, y piedad y  profesionalidad para deparar a los enfermos un buen morir.

Vivir el momento. Vivir intensamente mientras la llama que prendió y nos mantiene vivos siga encendida.

Y para el año 2014, salud.

Carpe Diem.

No comments:

El palanganer i l' orinal. - El palanganero y el orinal.

Quan veig que un paisà porta a la mà una ampolla d'aigua; tan bén arregladeta, amb precintes, segells, certificats i anàlisi (que cu...