Sunday 16 October 2011

Les diputacions i els diputats.

Tinc per segur que els meus amics, els funcionaris en les distintes àrees de la Diputació Provincial d'Alacant, no estaran d'acord o matisarien el que a continuació vaig a participar-vos. Vaja per davant, que he meditat esta opinió, i crec que no pose en dubte la seua professionalitat i dedicació.

La meua opinió va dirigida al paper de la Institució, la percepció de la duplicitat  i triplicidad en la governació, el paper d'Institució repartidora de dons i beneficis partidistes, i la sensació, (la presumpta actuació que José Joaquín Ripoll ha propiciat a Alacant, Fabra a Castelló i l'inefable Rus a València), que hi ha un balafiament i barate. Açò ultime, des de fa temps es veu, i cada institució a la seua escala, ens té perplexos, començant pels ajuntaments i arribant a la Generalitat.

La Diputació, Ajuntament d'ajuntaments, és, al meu pareixer i de molts altres, una institució prescindible, sent els menys interessats en la seua desaparició els polítics, cosa que és normal.  La plus-plicidad en el govern dels ciutadans, ajuntaments, mancomunitats, diputacions, Governs autonòmics, Govern Central, i alguns intermedis en què em perd, acompanyat del distanciament del polític, del sòl i del carrer, del ciutadà normal, del jubilat que discutix en la plaça de política general, han provocat un debat sobre, entre altres, la prescindibilidad de la diputacions provincials.
Una altra faceta és la de competència entre les institucions, (vejerem el pols Camps-Ripoll, pols que se'ls ha portat als dos, selecció natural retardada), la lògica seria la cooperació entre elles i la de cobrir on l'altra no arriba, però s'ha convertit en una carrera d'ocupació i poder dins de les províncies entre la Generalitat i la Diputació, i que com ara, és un trasllat de la rivalitat dins del propi partit governant.

De vegades el poble regit per alcaldes o equip de govern díscols, li'ls té a dos veles, fins que el díscol alcalde de poble, rústic i illetrat s'humilia i rep un rosegó del repartiment de subvencions i ajudes.

El maneig polític de les Caixes d'Estalvi, ha sigut la intervenció política mes vergonyosa que existirà en el nostre ultime quart de segle i que tots hem patit. Diputació demanant diners a una institució que controla, consellers anomenats pels polítics, donant el seu sí, consellers alliberats per a fer qualsevol malifeta econòmica que, com es veu, a ningú se li atribuïx amb rotunditat, perquè començaria la ratxa popular d'anar  a cantar  “les veritats del barquer”, al senyor jutge.
I per ultime, els senyors Diputats, són membres triats pels seus conciutadans com a  regidors del seu ajuntament, o fins i tot alcaldes de poblacions importants de la província. Per a les diputacions, no hi ha eleccions, els partits polítics segons els resultats de les eleccions locals, fan les propostes a Diputat provincial. Açò és, dins de la maquinària dels partits un nou reforç al seu poder de control ferri dels seus militants, alcaldes o regidors crítics. En fi, un sistema que té una minva democràtica important. I tots sabem que és així.

    I en ultime lloc, hi ha més, però es quedaran per a un altre dia, esta el paper dels diputats proposats pels seus partits, i que sent alcaldes o regidors de la seua població ocupen càrrecs en la Diputació Provincial. La notícia actual és que estos han renunciat al seu sou de la població i percebran només el de la Diputació. Este, no ens enganyem, ho paguen també els ajuntaments, els ciutadans.

Però hi ha quelcom, que és un comentari habitual, i que no vull deixar-me, i proposar al debat, és l'efectivitat executiva i política dels alcaldes, sobretot, i els regidors després, que a la seua condició en l'ajuntament respectiu, afigen la de diputat, i alguns afigen la de diversos càrrecs en la Institució, (veja en este enllaç http://www.dip-alicante.Es/documentació/diputats.Aspe?ejercicio=2011), i no entrarem en les funcions executives i de representació dins dels seus propis partits.

Coincidiran amb mi, que amb raó, algun alcalde se li cride “Hui no esta”. Coincidiran amb mi que la governabilitat, encara que sobre el paper estiguen els tinents d'alcalde, no és de cap manera beneficiós, sobretot si la població és d'una certa importància i complexitat. I coincidiran amb mi que si a més en la part administratiu-funcionarial no estan els efectius al cent per cent, els ajuntaments no poden funcionar,  o ho fan a costa d'altres més xicotets, amb la influència del seu tot poderós diputat.

Però una cosa em tranquil·litza, i és que, la moda de consorciarse, podria portar, i és un exemple, que Teulada-Moraira i Benissa, a més de les actuals àrees consorciades i altres que puguen vindre, consorciara la de l'Alcaldia i la Secretària General.

Ho anirem veient.


Las diputaciones y los diputados.

Tengo por seguro que mis amigos, los funcionarios en las distintas áreas de la Diputación Provincial de Alicante, no estarán de acuerdo o matizarían lo que a continuación vengo a participaros. Vaya por delante, que he meditado esta opinión, y creo que no pongo en entredicho su profesionalidad y dedicación.

Mi opinión va dirigida al papel de la Institución, la percepción de la duplicidad  y triplicidad en la gobernación, el papel de Institución repartidora de dadivas y beneficios partidistas, y la sensación, (la presunta actuación que José Joaquín Ripoll ha propiciado en Alicante, Fabra en Castellón y el inefable Rus en Valencia), de que hay un despilfarro y cambalacheo. Esto ultimo, desde hace tiempo se ve, y cada institución a su escala, nos tiene perplejos, empezando por los ayuntamientos y llegando a la Generalitat.

La Diputación, Ayuntamiento de ayuntamientos, es, a mi modo de ver y de muchos otros, una institución prescindible, siendo los menos interesados en su desaparición los políticos, cosa que es normal.  La plus-plicidad en el gobierno de los ciudadanos, Ayuntamientos, Mancomunidades, Diputaciones, Gobiernos Autonómicos, Gobierno Central, y algunos intermedios en los que me pierdo, acompañado del distanciamiento del elegido político, del suelo y de la calle, del ciudadano normal, del jubilado que discute en la plaza de política general, han provocado un debate sobre, entre otras, la prescindibilidad de la diputaciones provinciales.

Otra faceta es la de competencia entre las instituciones, (véase el pulso Camps-Ripoll, pulso que se los ha llevado a los dos, selección natural retrasada), la lógica seria la cooperación entre ellas y la de cubrir donde la otra no llega, pero se ha convertido en una carrera de ocupación y poder dentro de las provincias entre la Generalitat y la Diputación, y que como ahora, es un traslado de la rivalidad dentro del propio partido gobernante.

En ocasiones el pueblo regido por alcaldes o equipo de gobierno díscolos, se les tiene a dos velas, hasta que el díscolo alcalde de pueblo, cazurro e iletrado se humilla y recibe un mendrugo del reparto de subvenciones y ayudas.

El manejo político de las Cajas de Ahorro, ha sido la intervención política mas vergonzosa que existirá en nuestro ultimo cuarto de siglo y que todos hemos sufrido. Diputación pidiendo dinero a una institución que controla, consejeros nombrados por los políticos, dando su sí, consejeros liberados para hacer cualquier fechoría económica que, como se ve, a nadie se le achaca con rotundidad, pues empezaría la racha popular de ir  a cantar “las verdades del barquero”, al señor juez.

Y por ultimo, los señores Diputados, son miembros elegidos por sus conciudadanos como  concejales de su ayuntamiento o hasta incluso alcaldes de poblaciones importantes de la provincia. Para las Diputaciones, no hay elecciones, los partidos políticos según los resultados de las elecciones locales, hacen las propuestas a Diputado provincial. Esto es, dentro de la maquinaria de los partidos un nuevo refuerzo a su poder de control férreo de sus militantes, alcaldes o concejales críticos. En fin, un sistema que tiene una merma democrática importante. Y todos sabemos que es así.

Y en ultimo lugar, hay más, pero se quedaran para otro día, esta el papel de los diputados propuestos por sus partido, y que siendo alcaldes o concejales de su población ocupan cargos en la Diputación Provincial. La noticia actual es que estos han renunciado a su sueldo de la población y percibirán solo el de la Diputación. Este, no nos engañemos, lo pagan también los ayuntamientos, los ciudadanos.

Pero hay algo, que es un comentario habitual, y que no quiero dejarme, y proponer al debate, es la efectividad ejecutiva y política de los alcaldes, sobre todo, y los concejales después, que a su condición en el ayuntamiento respectivo, añaden la de diputado, y algunos añaden la de diversos cargos en la Institución, (véase en este enlace http://www.dip-alicante.es/documentacion/diputados.asp?ejercicio=2011), y no vamos a entrar en las funciones ejecutivas y de representación dentro de sus propios partidos.

Coincidirán conmigo, que con razón, algún alcalde se le llame “Hoy no esta”. Coincidirán conmigo que la gobernabilidad, aunque sobre el papel estén los tenientes de alcalde, no es en modo alguno beneficioso, sobre todo si la población es de cierta importancia y complejidad. Y coincidirán conmigo que si además en la parte administrativo-funcionarial no están los efectivos al cien por cien, los ayuntamientos no pueden funcionar,  o lo hacen a costa de otros más pequeños, con la influencia de su todo poderoso diputado.

Pero una cosa me tranquiliza, y es que, la moda de consorciarse, podría traer, y es un ejemplo, que Teulada-Moraira y Benissa, además de las actuales áreas consorciadas y otras que puedan venir, consorciara la de la Alcaldía y la Secretaria General.

Lo iremos viendo.

No comments:

El palanganer i l' orinal. - El palanganero y el orinal.

Quan veig que un paisà porta a la mà una ampolla d'aigua; tan bén arregladeta, amb precintes, segells, certificats i anàlisi (que cu...