Friday 6 April 2012

El Bòsfor (4)



Un paseo por el Bósforo

Al final de la bulliciós carrer Istiklal (Independència), de sobte, desapareix el riu de gent que la recorre. Sense adonar-se u, i si no s'estigués sobre avís, i com un edifici més, s'alça la Torre Gàlata (any 528). Es sent la necessitat de pujar dalt, des d'on es té una visió de 360 ​​º de Istanbul.

Amb paciència per aguantar la cua, amb aquells que han tingut el mateix impuls, podem tenir als nostres peus Istanbul. La paciència s'ha de mantenir, ja que hi haurà de sortejar l'aglomeració de curiosos rodamón, que des de l'estreta terrassa, queden encantats davant la panoràmica.

S'ha d'intentar la visita al capvespre, amb la posta de sol, la il · luminació nocturna i la veu de l'oració des de la infinitat de minarets. Cal viure aquest moment, no serveix cap frase per transmetre'l. Jo no la tinc.

Istanbul es troba en el punt de trobada entre dos mars. El mar Negre i el mar de Màrmara integrat a la Mediterrània, i el braç de mar que els uneix és el Bòsfor.

S'assenta la ciutat en el punt que se li ha anomenat "la Banya d'Or". El seu urbanisme caòtic, fa que es desconegui el cens de població, i segons qui, pot rondar entre 12 o 18 milions d'habitants.

El tramvia, el metro, el funicular, el transbordador, els autobusos municipals i els autobusos de turistes, la miríada de taxis grocs, el vehicle privat, produeixen un caos circulatori organitzat.

Per al visitant és un repel · lent, que el fa valorar si val la pena intentar endinsar-se en el laberint de la ciutat.

Hi ha un altre trànsit, que des dels miradors s'observa, el que discorre per la Banya d'Or i l'estret del Bòsfor.

Un altre transport és, el recorregut amb vaixell turístic públic o privat. Un de molt popular és el que va des del embarcador del pont Gàlata, remuntant el Bòsfor cap al mar Negre, fins al pont de Sultà Mehmet.
Els turistes, encantats, observen des del mar, que les ribes estan plenes de mansions o grans cases, algunes de fusta. Algunes cases de famosos o de milionaris anònims. I el iot de l'omnipresent fundador de la república, exposat en una de les
ribes.

Eugènia de Montijo, esposa de Napoleó III, va ser una de les primeres estiuejants del Bòsfor, al esplèndid palau de Beylerbeyi.

De tornada a l'embarcador, per acabar el dia, es pot reposar forces en algun dels restaurants que en el nostre passeig cap a la zona de Sultanahmet ens anem trobant. Assaborirem alguns dels plats turcs. Els llaminers, no deixarem de provar "les delícies turques", i un te o cafè turc.

I perquè no. Un raki.

Urgup – Capadocia (Turquía) 6 de abril de 2012


El Bósforo. 



Al final de la bulliciosa calle Istiklal (Independencia), y de súbito, desaparece el rio de gente que la recorre.  Sin darse uno cuenta, y si no se estuviera sobre aviso, y como un edificio más, se yergue la Torre Gálata (año 528). Se siente la necesidad de subir a lo alto, desde donde se tiene una visión de 360º de Istanbul. 

Con paciencia para aguantar la cola, con aquellos que han tenido el mismo impulso, podemos tener a nuestros pies Istanbul. La paciencia se tiene que mantener, ya que habrá de sortear la aglomeración de curiosos trotamundos, que desde la estrecha terraza, quedan encantados ante la panorámica. 

Hay que intentar la visita al atardecer, con la puesta de sol, la iluminación  nocturna y la voz de la oración desde la infinidad de minaretes. Hay que vivir ese momento, no sirve ninguna frase para transmitirlo. Yo no la tengo. 

Istanbul se encuentra en el punto de encuentro entre dos mares. El mar Negro y el mar de Mármara integrado en el Mediterráneo, y el brazo de mar que los une es el Bósforo.
Se asienta  la ciudad en el punto que  se le ha dado en llamar “el Cuerno de Oro”.  Su urbanismo caótico, hace que se desconozca el  censo de población, y según quien,  puede rondar entre 12 o 18 millones de habitantes.  

El tranvía, el metro, el funicular, el transbordador, los autobuses municipales y los autobuses de turistas, la miríada de taxis amarillos, el vehículo privado, producen un caos circulatorio organizado.

Para el visitante es un repelente, que lo hace valorar si vale la pena intentar adentrarse en el laberinto de la ciudad.

Hay otro tráfico, que desde los miradores se observa, el que discurre por el Cuerno de Oro y el estrecho del Bósforo. 

Otro transporte es, el recorrido en barco turístico público o privado. Uno muy popular es el que va desde el embarcadero del puente Gálata, remontando el Bòsforo hacia el mar Negro, hasta el puente de Sultán Mehmet.

Los turistas, encantados, observan desde el mar, que las orillas están plagadas de mansiones o grandes casas, algunas de madera. Algunas casas de famosos o de millonarios anónimos. Y el yate del omnipresente fundador de la republica, expuesto en una de las orillas.

Eugenia de Montijo, esposa de Napoleón III, fue una de las primeras veraneantes del Bósforo, en el esplendido palacio de Beylerbeyi.

De vuelta al embarcadero, para terminar el día, se puede reponer fuerzas en alguno de los restaurantes que en  nuestro paseo hacia la zona de Sultanahmet nos vamos encontrando. Saborearemos algunos de los platos turcos. Los golosos, no dejaremos de probar “las delicias turcas”, y un te o café turco.

Y porque no. Un raki. 

No comments:

El palanganer i l' orinal. - El palanganero y el orinal.

Quan veig que un paisà porta a la mà una ampolla d'aigua; tan bén arregladeta, amb precintes, segells, certificats i anàlisi (que cu...